Alles wat je wil weten over omgevingsmanagement
Je hebt enorm veel beroepen op de mooie wereld die wij onze aardbol noemen. Er is genoeg te doen en met ontzettend veel bezigheden kun je je geld verdienen. Zo veel, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Jammer, want je moet af en toe keuzes gaan maken. Je moet gaan beslissen waar je heen wil in je leven en zo ook wel beroep je gaat uitoefenen. Dit moet je doen, anders maak je geen keuze. Geen keuze maken is ook een keuze maken, alleen dan eentje waarbij je stil blijft staan. Als je een keuze wil maken moet je natuurlijk goed geïnformeerd zijn. Wij willen je in deze blog graag gaan informeren over een niet zo bekend beroep, te weten die van een omgevingsmanager. Omgevingsmanagement is een hartstikke leuk en veelzijdig beroep, maar je moet natuurlijk eerst weten wat het is voordat je hier aan kunt beginnen.
Wat is het?
Wat is omgevingsmanagement? Nou, dat gaan we je eerst maar eens vertellen. Bij projecten komen allerlei dingen kijken, zo veel dat je het je niet eens kunt voorstellen. Een omgevingsmanager kan dit zich wel voorstellen en doet dit dan ook. Hij is de spin in het web tussen alle betrokken partijen. Een project heeft namelijk vaak invloed op de omgeving. Of dit nu omwonenden zijn of andere mensen in de omgeving; het raakt ze hoe dan ook. Zo probeert een omgevingsmanager deze mensen óók tevreden te houden. Ervoor zorgen dat zij zo min mogelijk last ondervinden van het project is een belangrijk onderdeel van zijn of haar taak. Of dit nu het informeren over onderhoud aan de weg is, of het vervangen van internetkabels; een omgevingsmanager kan het allemaal doen en moet dit ook doen. Het gaat dan eigenlijk vrijwel altijd om alle niet-technische werkzaamheden, vaak dus om het onderhouden van de relaties en het ervoor zorgen dat iedereen tevreden is die betrokken is bij het project.
Wat moet je kunnen om omgevingsmanager te zijn?
Als omgevingsmanager moet je eigenlijk vooral communicatief sterk en analytisch zijn. Je moet kunnen zien wat er moet gebeuren, het overzicht bewaren en alle partijen betrekken bij de werkzaamheden. Iedereen moet tevreden zijn en dat blijven, jij moet erachter komen hoe en of dit realistisch. Daarnaast moet je proactief zijn; er moet actie worden ondernomen voordat dit te laat is.